Mösstickning och ball

2011-08-14 @ 21:08:27

Ball pa islandska ar nara beslaktat med svenskans bal. Förutom att ball pa island betyder inte att man klar upp sig i fina klanningar och frackar och dansar vals, utan det betyder helt enkelt att man gar till ett utestalle, dricker sig lagom full (eller för full) , dansar omkring till stangningsdags och tar sig sedan hem. Samma princip som en festkvall hemma alltsa.

Igar var det ball i Hella. Salka plockade upp mig vid halv tio tiden nar jag hade agnat halva kvallen at att skrubba bort smutslagret jag har samlat pa mig sedan jag kom. Raka benen, fila fötterna, fila naglarna, mala naglarna. Hela proceduren - vilket tar sin tid nar man levt som en akta bonde i 3 veckor. Vi akte först hem till Salkas van, och spelade TP med hennes familj. Sedan körde vi till Hella dar vi mötte upp en svensk tjej som jag jobbat med tidigare och ett par kompisar till henne. Med ett par glas rödvin och en öl för mycket i kroppen dansade jag sedan omkring till klockan tre nar de stangde. Sedan skjutsade vi hem en annan kille innan Salka körde mig hem till Kaldakinn och jag stöp i sang vid halv fem snaret. Vaknade med en backsmalla och tva stora blamarken pa vardera kna efter en liten dansolycka.


Förutom denna lilla avvikelse fortskrider bondelivet som vanligt. Vi tranar hastarna ungefar fem dagar i veckan, sedan tar vi oss en vilodag fran det om vi kanner att det behövs. Aker in till civilisationen och handlar, eller hittar pa nagot annat. De ar aldrig nagon brist pa aktiviteter har - samtidigt som det ar helt tillatet att slappa lite da och da. Jag har exempelvis inte stallt vackarklockan pa ringning sedan jag kom hit. Det ar bland det basta jag vet, att fa vakna nar man vaknar bara. Vilket för min del sallan ar efter klockan atta. Pa kvallen ar man trött och nöjd efter dagen, och har inga högre krav pa kvallsunderhallningen. Ofta sitter vi och prata i köket, stickar lite eller sover i fotöljen framför TV. Idag gjorde jag klart min andra mössa. Snart sa har jag fatt styr pa det har med stickningen! Haha, det ar bade tant - och bondevarning pa mig. Men what the heck - det ar val battre att go all in om man nu ska göra det!





Ibland nar vi sitter runt köksbordet pa kvallen sa blir jag nastan full i skratt nar jag tanker pa hur underligt det ar pa nagot vis. Att jag sitter med ett gang aldre islandska bönder som diskuterar huruvida grannen kör den ena eller den andra sortens traktor. Och om den och den personen inte borde skördat sitt hö tidigare och varför det egentligen dröjde sa lange fran det att han rullade höet till att han plastade in det? Kan det vara sa att hans traktor gick sönder kanske? Det ar stora och viktiga fragor och alla har sina idéer och teorier om bade det ena och det andra. Det som ar sa underligt med det hela ar inte sjalva samtalsamnena, utan att jag tycker det ar fantastiskt underhallande att lyssa pa dem. De ar fascinerande pa nagot vis, de har manniskorna och det liv som de lever. Jag skulle aldrig vilja leva det sjalv, men jag kan verkligen uppskatta att jag far ta del av det och att jag haft den turen att lara kanna just de har personerna och fatt komma in i deras hem, deras familj och deras liv. Jag tycker det ar ratt coolt anda.  

Kommentarer

Postat av: Helena

Kan det möjligtvis vara så att dansolyckan skedde när du steppade? :P

Nästa år är det min tur att hälsa på dig på Island!!

Postat av: Astrid

Helena, jag skulle saga att det snarare var nagonslags bugg som orsakade olyckan. Tur att jag inte drog till med steppdansen ocksð, man vet aldrig hur det hade slutat! Ser fram emot att du kommer hit nasta ar :)

Postat av: Amanda

Låter som en riktig festkväll du :P

Din bondefestkväll innebär faktiskt att du festat mer än mig dessa tre veckor. Jag drack ett par drinkar i förra veckan, men förutom det inte en enda utekväll och inte en enda dansolycka!

Vad fin och solbränd du blivit kompis. Island verkar treat you well :)

Postat av: Astrid

Amanda: det blir inte mycket festande har heller, men om man val ska festa far man sla pa stort! Tack, Island always treats me well :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback