Livet pa landet.

2011-08-03 @ 19:26:19

Tiden bara susar ivag, dagarna gar och det ar inte mycket datortid inplanerad. Det ar ju underbar i och för sig, men det resulterar i lite dalig uppdatering pa bloggen.

Nu har mamma, pappa, Henrik, Sigyn, Mia och Lasse akt hem efter en fullspackad och rolig vecka.

Första dagen akte vi bara fran flygplatsen och hem till Kaldakinn. Jag tog en ridtur medan de andra gjorde sig hemmastadda.
Dag tva akte vi och tittade pa Geysir och Gullfoss och avslutade med ett bad i var "hemliga" varma kalla Hrunalaug. Mamma och Mia kunde inte heller halla sig utan pa kvallen tog vi en ridtur tillsammans.
Dag tre akte vi till Þingvellig, sedan vidare till Mosfellsbær dar fantastiska Friða och hennes pappa ordnade en hel eftermiddag med lunch, och guidning pa en massa coola platse och sedan aven middag.
Dag fyra var en en "vilodag". Henrik och Lasse begav sig ivag för att prova fiskelyckan medan jag, mamma, Sigyn och Mia akte och tittade pa mitt föl, halsade pa hos Ásta och Gisli och handlade. Dagen avslutades med en supermiddag tillsammans med Magga och Sigurjón. Nyfangad fisk ar ju inte det ackligaste man kan ata!
Dag fem, tolv timmars bilresa över Islands högland med stopp bland annat i Landmannalaugar som ar en plats med varma kallor och skithaftifga berg och fin natur. Vi hade bokat övernattning i en liten stuga ungefar 30 mil österut fran Kaldakinn. Island visade sig fran sin basta sida och vi var alla tagna över det storslagna landskapet.
Dag sex började vi alltsa i Skaftafell, vi tittade pa jökulsarlón som ar en glaciarsjö dar det flyter omkring stora isberg fran Vatnajökul. Vi hade aven turen att se en liten sal som simmade omkring.
Dag sju var ocksa menat som en vilodag, men i Kaldakinn hade de planerat in en langtur med alla 47 hastar som jag inte för mitt liv ville missa. Mamma, Mia, Henrik och Sigyn följde med ( i bilen, medan vi andra red), och fick uppleva hur man rider med sa kallad "rekstur" vilket innebar att man har alla hastar med sig lösa, förutom de man rider pa och anvander sig av för att driva med sig flocken. De fick saklart rida lite ocksa. Pappa pa valsafari i Reykjavik, och Lasse tog annu en fisketur. Pa kvallen at vi middag tillsammas, sju svenskar och tva danskar och fem islanningar. Det blev en riktigt rolig kvall med mat, vin, sang och skratt.


Okej. Det var alltsa en summering av förra veckan.

Efter ridturen i söndags fanns det inte manga muskler i kroppen som jag inte hade traningsvark i. Passande nog var det dags att sla hö i mandags, sa medan Magga körde traktor hela dagen stadade jag ur gasthuset efter mina gaster och pa eftermiddagen hade jag en liten kurs i stickning och pabörjade min första mössa. Det var en harlig kvall pa mandagen sa jag tog en springtur. Man kan inte klaga pa att det inte finns nagon natur att springa i har. Pa tisdagen var traningsvarken om möjligt varre. Vi bestamde oss för att bota den med en heldag i stallet. Utmattade med nöjda akte vi till badhuset för att försoka mjuka upp de stackars musklerna. Om en vecka till sa kommer det har ga battre hoppas jag! Idag tranade vi hastar pa förmiddagen och efter lunch har jag kört traktor i tre timmar, ratt trivsamt faktiskt. Da Magga och Sigurjón kommer halla pa med höet hela kvallen tror jag att jag far agna mig at min mössa och eventuellt lite matlagning.


Nöjd, glad och utmattad! Livet ar harligt pa en islandsk bondgard!

Kommentarer

Postat av: Mamsen

Bra summering av veckan! Den var toppen! Är så glad och nöjd. Hoppas att mössan blir fin. Ta en bild när den är klar. Kramar

Postat av: linn

Oj, vilken drömvecka!! Roligt att få visa "ditt" Island för dina nära och kära :)

Postat av: Astrid

Mamma: Ja, verkligen en supervecka! Bild pa mössan kommer inom kort :)

Postat av: Astrid

Linn: Ja, det ar superkul. och speciellt roligt att de far traffa alla mina manniskor som jag alltid pratar sa mycket om :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback