Vad gör just dig lycklig?

2011-04-06 @ 12:49:03

Det finns många teorier, tankar, åsiker och funderingar kring vad det är som gör oss lyckliga.
Framgång, vänner, pengar, nya kläder, familj, en festkväll, vara ute i naturen.. det kan vara en rad olika saker.

Ett liten test vi fick göra på föreläsningen imorse var att börja med att skriva en lista med 10-12 punkter över vad du gör en "vanlig" dag.

Här är vad jag skrev:

  1. Vaknar och går ut med hunden
  2. Äter frukost, tittar på nyhetsmorgon och kollar mail och facebook
  3. Föreläsning/ plugg på egen hand
  4. Lunch
  5. Cyklar (tar med hunden) till en vän
  6. Pluggar, dricker kaffe och pratar
  7. Cyklar hem (tar med hunden) igen
  8. Äter ett macka och byter om, åker på innbandyträning
  9. Duschar och äter middag
  10. TV/Dator, slötid
  11. Läser (skönlitterärt, inte skolböcker)
  12. Sover


Sedan fick vi skriva en lista på fem saker som gör oss lyckliga:
  1. Vänner och familj
  2. Vara på Island och jobba med hästar
  3. Min hund
  4. Vara aktiv, ex innebanyn
  5. Vara ute, åka på utflykter, upptäcka nya ställen.


Efter det bad hon att vi skulle se hur många av de saker som gör oss lyckliga fanns med i vår vardag.
  1. Vänner och familj - check! (Jag träffar minst en vän varje dag, ser till att alltid hålla kontaken med de jag bryr mig om)
  2. Vara på Island och jobba med hästar - kan jag tyvärr inte checka av i min vardag, däremot blir det alltid flera veckor om året med total lycka.
  3. Min hund - check! (Han gör mig glad varje dag, även de dagar jag måste gå ut i spöregn och snöstorm)
  4. Vara aktiv - check! (2-3 promenader varje dag, försöker träna 2-3 ggn i veckan)
  5. Vara ute / utflykter/ upptäcka - Nej, inte så mycket som jag skulle önska. Är en lantis fast i stan, men bara for so long.

Prova själv! Vad lägger du din tid på under en vanlig dag? Gör det dig glad?



Jag åkte till Island över jullovet för att ladda upp min lyckoranson inför vårterminen!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Tror på dig och din nya blogg. Ska bli intressanta att följa. Puss


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback