Kakutdelning på stan

2011-04-08 @ 17:56:03



Jag och en klasskompis började dagen med ett stort bakprojekt. Vi bakade kolakakor, tigerkaka, kryddmuffins och chokladmuffins så att det hade räckt till en hel armé. Efter att vi dessutom stekt pannkakor och tryckt i oss begav vi oss ner till stan med våra bakverk.

I ungefär 3 timmar gick vi sedan runt och gav kakor till folk. Det var väldigt blandade reaktioner vi fick, vilket var både underhållande och intressant. Lite olika responserna som vi fick var:

De som tackade ja:

  • Förvåning, men genuin glädje, tog glatt en kaka eller två
  • Misstänksamhet, undrade nog lite vad vi ville ha i utbyte, men blev sedan glada när de förståd att det bara var en fin gest från vår sida och tog en kaka
  • Vissa reagerade som att det var den naurligaste saken i världen att någon främlig bjuder på kakor
  • En del svarade som att "jaja, jag får ställa upp och ta en kaka då"
De som tackade nej:
  • Det var många som var diabetiker
  • Vissa tackade nej, fast blev glada över idén
  • En del tittade nästan bort, gick förbi och sa nejtack, typ "jag orkar inte med någon sån där som ska pracka på en något"
  • Många som gick på diet, alternativt hade blivit satta på diet av "frugan"
Vi kunde även konstatera att studenter och byggarbetare/parkarbetare var de mest tacksama att bjuda på kakor. Invandrare var ofta mindre misstänksamma och blev gladare över gesten. Många hade svårt att förhålla sig till att vi inte ville något för det och att vi inte heller kom från någon organisation.  Vi fick en apelsin som tack av en torghandlare och en tulpanlök av en annan.

Trots att vi inte ville sälja något, eller få någon att bli medlem i något så var det lätt att känna sig som "en sån där jobbig försäljare" som tränger sig på, speciellt då många männikor i följd tackade nej. Däremot när folk tackade ja och blev glada kändes det väldigt bra.

Det var också rätt kul att se att om man frågade människor som stod i en liten grupp, så var den första personens svar ofta avgörande. Om han eller hon ville ha en kaka så ville de andra också det. Om den första tackade nej så ville ingen annan heller ha. Vad säger socialpsykologerna om detta?


Hade ni tackat ja till en gratis kaka om en främling på stan komma fram och bjöd er?

Kommentarer

Postat av: Karin

Ni är bäst :-))

Postat av: ulf

jag hade sagt att jag var satt på diet av frugan men tagit en kaka i alla fall.

Postat av: Petronella

Jag hade glatt tagit en kolakaka eller två - men så är ju jag som jag är ;) Sen är jag ju inte så förtjust i muffins och andra "torra mjukkakor" så om du glööömt kolakakor (som är mkt gott) hade jag nog hoppat med ett glatt "åh vilken fantastisk ideé tänk om jag också kunde baka kakor och ge till folk - men jag brukar få tvinga folk o äta mina kakor" - men som sagt - de er ju jag ;)

Postat av: Anonym

Härlig idé! Jag tror samt att jag hade först tackat nej, men stannat och pratat med er och blivit lycklig. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback