Att använda sina styrkor

2011-04-07 @ 13:20:23

Jag sitter på Socialhögskolans café och äter dagens lunchlåda. Indonesisk köttfärslimpa med ris och gurkfraiche från gårdagens middag. Denna vecka provar jag och min "kombo" Linas Matkasse och ikväll är det min tur att laga maten och på menyn står fisksoppa med saffran.

Eftet ett misslyckat besök hos ortopeden känner jag mig inte på lika gott humör som jag var i morse. Jag försöker peppa upp mig själv med att fundera över den underbara hemtenan jag har framför mig. Jag läser en kurs på 15 hp som heter Hälsa och Välbefinnande, och delkurs två som jag gått in på nu är 7,5 hp Positiv psykologi. Examinationsuppgiften på denna kurs går ut på följande:

- att fylla i frågeformuläret the VIA Survey of Character för att identifiera sina topp-5 styrkor
- att under en tid välja ut en eller flera styrkor att använda sig av och utveckla
- att reflektera över hur detta har fått mig att må

Av detta blir det en liten uppsats med en introduktionsdel och bakgrund kring de teorier som ligger till grund för en här övningen, och de studier som ger stöd för att denna övning faktiskt kan öka ditt välbefinnande. Vidare en metoddel där jag kommer beskriva hur jag gått till väga, och sedan en diskussionsdel där jag reflekterar över hur genomförandet av uppgiften har påverkat mig och anknyter det till teorin.

Ni förstår kanske varför detta är min absoluta favoritkurs sedan jag började plugga på universitetet!

Hitta era styrkor, det är gratis att ta testet, surfa in på länken nedan. Man måste registrera sig för att ta testet, men det kostar som sagt ingenting.

http://www.viacharacter.org/SURVEYS.aspx

Det här är resultatet som jag fick:

  1. Tacksamhet. Jag är medveten om alla bra saker som händer mig, och jag tar dem aldrig för givet. Min familj och mina vänner vet att jag är en tacksam person då jag alltid tar mig tiden att utrycka min tacksamhet.

  2. Vänlighet och generositet. Jag är vänlig och generös mot andra, och aldrig för upptagen för att göra någon en tjänst. Jag gillar att göra bra saker för någon annan, även om det är någon jag inte känner så väl.

  3. Förmåga att älska och bli älskad. Jag värderar nära relationer med andra, speciellt de som är ömsesidiga. De personer som jag känner mig närmast är de samma personer som känner sig närmast mig.

  4. Ärlighet och genuinitet. Jag är en ärlig person, inte bara i det jag säger utan jag lever mitt liv på ett genuint sätt. Jag är jordnära och inte falsk, jag är en ”äkta” person.

  5. Hopp och optimism inför framtiden. Jag förväntar mig det bästa av framtiden, och arbetar för att uppnå det. Jag tror på att framtiden är något jag kan kontrollera.


Kommentarer

Postat av: linn

åh, kan du inte lägga ut recept på någon av veckans gastronomiska upplevelser? (har idétorka!!!).. Babyn därinne måste ju ha bra näring menar jag....


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback