Blabarsplockning och lamm-markning

2011-09-02 @ 15:47:25

Dagarna flyger förbi och jag försöker att fa tiden att stanna upp. Jag blir helt stressad nar jag tanker pa min indienresa, nasta termin i skolan, boende och vad jag ska göra i höst. Aterigen ar det en prövning att leva i nuet, fast tvartom fran i början av sommaren. Da kunde jag inte vanta pa att tiden skulle ga, jag raknade dagarna och timmarna och bara vantade pa att fa aka. Jag paminner mig sjalv flera ganger om dagen att inte slösa bort tiden har med att tanka pa att det snart ar öve utan njuta av att vara har.

Det ar fullt program har och jag ar dalig pa att blogga. I mandags akte vi till vastra Island, jag har aldrig varit dar förut. Vi plockade litervis med blabar och förutom det var det kul att komma ivag och se lite nytt. Det var tokvackert överallt och vi hade tur med vadret.

Vi kom hem i onsdags och agnade eftermiddagen at hastarna. I gar gick hela dagen at faren istallet. Vi red omkring hela Maggas agor och samlade in alla far. Vi tog in dem i farhuset och vagde lammen för att valja ut de som ska skickas pa slakt pa söndag. Idag har vi kastrerat tre sma baggar och flyttar far hit och dit och nu pa eftermiddagen ska jag till Selfoss och handla.

Imorgon ska vi prova nagot som heter Sweat. Det ar en slags bastuliknande grej dar man sitter i ett talt. I taltet laggar man in stenar som ar uppvarmda i eld sa att det blir supervarmt. Sen sitter man dar och svettas i flera timmar som jag förstatt. Det börjar klockan sex pa kvallen med nagonslags ceremoni omkring det hela och avslutas med mat nar man har svettats fardigt. Det ar inte slut förran midnatt. Blir spannande att se om vi lyckas köra hem fran Reykjavik efter denna kvall. Tydligen ar detta nagot som harstammar fran Indianerna men som man sett spar av har pa Island ocksa. Jag far uppdatera er battre om detta nar jag provat det.

Kommentarer

Postat av: Amanda

Är inte du nästan lika sämst på att basta som jag? Om jag minns rätt brukar du inte heller klara så mycket mer än en kvart - hur ska detta gå? :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback