Insamling till barnen!

2011-11-07 @ 07:12:02

Jag och Lea har nu bestamt oss for att pa varsitt hall forsoka samla in pengar for att kopa nya klader, skor, och annat nodvandigt till barnen. Jag gissar att de flesta av er som laser detta aven har fatt ett mail eller ett meddelande pa facebook idag. Om det ar nagon som inte fatt det och som vill vara med pa insamlingen sa kan ni lasa langst ner i detta inlagg.

Idag ar barnen lediga fran skolan. Det verkar som att det alltid finns nagot att fira i det har landet. Idag ar det nagon muslimsk hogtid och ikvall kommer en muslimsk man till barnhemmet och ska laga mat at oss. Jag har hort att man pa denna dag ska offra en get, sa vi far val se om det blir get-middag.

Haromdagen diskuterade jag och en av systrarna om de har manniskorna som kommer till barnhemmet for att ge mat, eller klader, eller ibland kommer nagon nar de fyller ar och ger barnen nagot gott att ata. Syster sa lite foraktfullt att de har manniskorna kommer dit for att de hoppas pa att fa Guds valsignelse om de ger nagot till de fattiga barnen. Jag ska val erkanna att det ar det som jag sjalv tankt ett par ganger, att folk kommer dit och lamnar nagot och aker darifran nojda och belatna med sig sjalva. Men sa tanker jag ocka att....spelar det egentligen nagon roll?? Ar inte de viktiga att barnen far mat i magen och nya klader?

Ar det inte ofta sa att vi gor saker for andra for att kanna oss nojda med oss sjalva? Det skulle vara en logn om jag sa att jag inte hade akt hit till Indien for min egen skull. Jag gjorde det ju for att jag sjalv skulle fa uppleva nagot helt annat, och sjalv utvecklas som person. Nu nar jag har lart kanna barnen bryr jag mig valdigt mycket om dem, men i fran forsta borjan akte jag ju hit av egoistiska sjalv. Men gor det nagon skillnas? For barnen har det ju ingen betydelse varfor jag kom hit, huvudsaken ar ju att jag ar har nu, och gor det basta av de har tre manaderna.  Eller?...



Har har vi hela barnhemspersonalen. Lea, Syster Dulcin, Jag, Pria och Arati.


Fisk, nagon?


Vi halsade pa Cissi pa hennes projekt i Sullia.



Information om insamlingen. Har foljer det mail som jag skickat ut:

Hej alla nara och kara, alla vanner och bekanta!

Som de flesta av er vet befinner jag mig i skivande stund i Indien. Jag jobbar har som volontar pa ett barnhem i tre manader utanfor staden Mangalore. Pa barnhemmet bor 46 barn vars foraldrar (om de har nagra) inte har mojlighet att ta hand om dem. De flesta foraldrar ar for fattiga for att kunna ge sina barn ett bra hem, och manga har aven alkohol - och drogproblem.

Pa barnhemm...et far barnen tak over huvudet, mat i magen och aven skolgang, men de far ocksa slita hart. Fran att de vaknar klockan 05.30 fram till att de gar och lagger sig klockan 21.00 har de ett fullspackat schema med stadning, tvatt, laxlasning, bon, massa och skolgang.

Det jag kan gora for de har barnen ar kanske inte mycket i det stora hela, men jag kan ge dem av min tid, mitt stod, en massa karlek och uppmarksamhet. Men jag kanner anda att det inte ar tillrackligt. Innan jag aker harifran (29 dec) skulle jag vilja ge de har barnen en alldeles speciell julafton, med godsaker och julklappar.

Alla barnen behover nya klader, nya skor, nya underklader och nya skolvaskor. Utover det vill jag utrusta barnhemmet med ett forsta hjalpen set (da det inte ens finns plaster), nya tandborstar, nal och trad, nagelklippare, sax, limm, tejp och annat smatt och gott som jag tycker bor finnas i varje hem.

Jag hoppas darfor att manga av er dar hemma vill hjalpa mig (och Lea, en tysk tjej som gor en liknande insamling fran Tyskland) att gora detta mojligt. Det kan ni gora genom att skanka en liten julklappspeng. Det ar allt jag onskar mig i julkapp detta ar, och jag tycker nog att jag har varit ratt snall!

For er som vill vara med pa denna ber jag satta in en liten summa pengar pa mitt konto.
Clearingnr. 6538
Kontonr. 259 920 088
Handelsbanken


Jag ber er dessutom att skicka ett mail till [email protected] och skriva hur mycket ni har satt in, da jag inte vill logga in pa min bank harifran mer an i nodfall.

Jag och Lea kommer personligen sta for att inkop och satta kladerna direkt i handerna pa barnen, och darfor kan jag alltsa garantera att 100% gar raka vagen dit de ar amnade. For att vi ska hinna med att organisera detta innan julafton maste jag ha fatt in pengar senast den 12 december.

Tusen tack till alla er som vill vara med!!


Jag ber er aven att vidarebefodra mailet om vi har gemensamma bekanta och vanner som ni tror skulle vara intresserade, da jag inte har allas emal-adresser.

Varma halsningar fran ett soligt Indien!

Astrid Janbell

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback