Några tankar om lagom...

2011-04-12 @ 09:42:57

Jag tänkte att jag skulle ge en lite förklaring till bloggnamnet.

Jag har kommit fram till att jag gillar ordet lagom. Och jag gillar uttrycket "good enough". Det blir vanligare och vanligare att folk går in i väggen. Unga tjejer mår sämre än någonsin och livet verkar på något sätt bli allt svårare att leva trots alla oändliga hjälpmedel vi har för att underlätta i vår vardag. Alla har potential att bli någonting - speciellt vi tjejer, om vi bara kämpar, slår oss fram, gör de rätta valen, säger de rätta sakerna, träffar de rätta människorna, skriver det bästa CV:t, får bäst poäng på tentan och kommer in på den bästa utbildningen. Om vi lyckas med allt det där, då kan vi nog till och med bli bäst. Vi skulle kunna bli smalast, snyggast, duktigast, professionellast, häftigast, tuffast, modigast, rikast. Vad vi vill helt enkelt.

Men om man som jag "bara" vill ha det trevligt? Får man ens säga det? Jag har faktiskt inga ambitioner om att bli den bästa Beteendevetaren, inte ens den näst bästa - för mig räcker det om jag blir tillräckligt bra. Jag har lagt ner alla visioner om att jag någonsin skulle bli rik, bara jag har nog. Jag kanske inte blir det bästa flickvänen, eller den bästa vännen. Jag kommer nog aldrig heller bli riktigt smal. Jag kommer kanske aldrig att resa jorden runt, eller hoppa bungy-jump. Men om jag bara blir en good enough - person, är det inte bra nog?

Jag önskar vi kunde bli bättre på att låta saker vara värdefulla i sig själva! Jag har ingen aning om vad min utbilning ska leda till - men jag har ju haft trevligt under tiden i alla fall : )


"It is not enough to be busy, so are the ants. The question is what we are busy about.
"  (Henry David Thoreau)


Kommentarer

Postat av: linn

Vilken skön läsning! Mer sånt!

Postat av: linn

Hälsningar// hon som har lite svårt att känna sig good enough

Postat av: Sofia

Så rätt du! Om man nu bara kunde ta det till sig också...But good for you om du har gjort det! Jag jobbar fortfarande på det =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback