Häckeberga slott.

2011-04-09 @ 14:24:15

När solen skiner som idag borde det vara olagligt att vara innomhus. Går man inte ut och njuter av det får man nästa skylla sig själv om man känner sig lite nere!

Jag och två vänner packade kaffe, kanelgifflar, en filt och hundarna och begav oss mot Häckeberga slott. Vi promenerade omkring lite och hittade en mysig liten sjö i en bokskog där vi tog fikapaus. Efter den senaste föreläsningen med Rachel Maddux hade jag fortfarande det kliché-aktiga amerikanska ordspåket "Stop and smell the roses" på hjärnan. Med det menas alltså att man ska ta sig tid att faktiskt se och uppskatta det som finns i ens omgivning. Vi tittade på vattnet som glittrade, träden och buskarna som fått knoppar och på alla paddor som parade sig (?).

Enligt Marin E. P. Seligman (psykolog) finns 3 komponenter i lycka, The Pleasant Life, The Engaged Life och The Meaningful Life. För att leva The Pleasant Life menar han att man ska ha övervägande positiva känslor vad gäller det förgångna, framtiden och nuet. Man kan bli mer positiv i nuet genom att träna på att vara närvarande i stunden, att uppskatta det vi ser och gör, känna tillfredställelse och njuta av det som händer. På våren är väl detta ingen konst? Solen värmer, fårglarna kvittrar, det kommer knoppar på träd och buskar, allting blir grön, folk kryper fram ur sina iden. Frågan är hur man gör på hösten... 


Häckeberga slott







Paddor in full action!


Nu ska jag jobba på mina fräknar en stund på balkongen tillsammans med Huck Finn. Efter det ger jag mig iväg på innebandyturnering och sedan middag med hela innebandy-gänget. Det blir nog trevligt : )


Kommentarer

Postat av: Karin

Ljuvligt!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback