Äntligen onsdag!

2011-04-13 @ 09:19:30

Onsdag har blivit lite av en favoritdag den här terminen. Det beror helt enkelt på att det är min "positiv psykologi - dag".

Positiv psykologi är för er som inte vet "Det vetenskapliga och tillämpade tillvägagångssättet för att upptäcka människors styrkor och höja deras positiva funktionsförmåga".

Före andra världskriget hade psykologin 3 uppgifter

1. behandla mental sjukdom
2. att göra alla människors liv mer produktivt och tillfredställande
3. identifiera och befrämja hög talang

Efter andra väldskrigen var den mentala ohälsan så extremt hög att de två sista punkterna helt enkelt inte fick något utrymme. De har blivit bortglömda och förlegade ända fram till Martin Seligman 1998 blev ordförande för The American Psychological Association. Ordföranden sitter i ett år och får det året bestämma vilket tema som ska få lite extra mycket uppmärksamhet under den perioden. Seligman ville gör något annorlunda och valde att år 1998 lägga extra mycket fokus på Happiness.

De positiva psykologin tog fart på 90-talet och syftet är att erbjuda en mer balanserad och ett mer komplett synsätt på mänskligt fungerande.


Jag återkommer ikväll och förhoppningsvis har jag något spännande att dela med mig av.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback